"Memang Air Asia tidak membantu adik saya sewaktu mereka diarahkan keluar dari lapangan terbang di Ho Chi Minh pada 18 Mei lalu. Mereka sendiri menahan teksi dan pergi balik ke hotel kami tinggal masa bercuti, May Flower Hotel," kata Norhamiza melalui telefon.
"Ya, seperti puan katakan sewaktu kita berjumpa di LCCT," balas saya.
Norhamiza menghubungi Izan di Ho Chi Minh tatkala tiba di LCCT sebelum bertemu saya di tempat menuntut bagasi.
Difahamkan, hari ini wakil Air Asia berulang kali menghubungi Izan kerana ingin bertemu dia untuk mendapatkan penjelasannya.
"Sepatutnya, Asia Asia patut memberikan penjelasan berhubung kejadian berlaku, bukan adik saya," ujar Norhamiza lagi.
Timbul persoalan ...
Jika Maryam Sofea disyaki membawa demam campak berjangkit, mengapakah saya dan semua penumpang berada di sekitar bayi itu tidak dikuarantin sewaktu berada di ruang menunggu lapangan terbang?
Mungkin jangkitan memilih bulu.
Hakikatnya, pihak membantu Izan, Maryam ditemankan oleh dua saudara lelaki mereka, Tourism Malaysia New York, Amerika Syarikat, Tourism Malaysia Vietnam, Kedutaan Malaysia di Vietnam, MAS dan kakitangan Hong Leong Bank.
"Hari ini (21 Mei, Selasa), pihak Air Asia menelefon kakak beberapa kali untuk bertemu saya secara peribadi. Dia kata untuk bertanya beberapa soalan dan memulangkan wang, refund. Kepada saya, pihak Air Asia perlu memberikan penjelasan kepada semua rakyat Malaysia, bukan saya perlu menerangkan kepada mereka, lalu saya tolak untuk bertemu. Saya katakan, kejadian diceritakan oleh abang Mazidul, itu berlaku dan semua informasi tercatat di kenyataan akhbar MAS, itu benar. Jadi pihak Air Asia boleh merujuk maklumat terbabit," katanya. "Mungkin puan ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada mereka yang membantu?," celah Arashy.
"Bantuan abang Mazidul yang sangat vokal, penumpang penerbangan AK 1455. Saya sangat tersentuh hati. Mereka tidak mengenali saya, saya pun tidak mengenali mereka ( menangis). Terima kasih banyak. Menggunakan wang sumbangan mereka, kami dapat mencari hotel, membeli susu dan membeli tiket balik. Alhamdulillah, paling penting, semua selamat," jelas Izan sambil airmata bercucuran di pipinya.
Izan secara tenang meluahkan harapannya.
"Kami berharap Air Asia bersikap lebih peka. Kami faham mereka mengikuti prosedur operasi standard, SOP. Itu kami akur tetapi selepas itu, mereka juga harus bersifat berperikemanusiaan. Contohnya, hantarkan penumpang terbabit ke hotel bukan dibiarkan begitu sahaja. Sewaktu berada di Vietnam tiada wakil Air Asia menghubungi kami untuk menawarkan bantuan. Kami sangat sedih. Orang baik berada di mana-mana. Biarpun kami sudah pulang ke Malaysia, terdapat rakyat Vietnam mengumpul derma dan ingin menyerahkan hasil kutipan itu untuk kegunaan kami sekiranya kami masih berada di sana. Kakak saya memaklumkan mereka, sedekahkan wang itu kepada masjid di Vietnam sebab adik saya sudah balik," jelasnya.
"Memang kami berasa terkejut. Apabila doktor dari Malaysia menerangkan kepada mereka, Maryam selamat untuk diterbangkan tetapi penjelasan itu tidak diterima oleh mereka di sana. Air muka petugas itu punya sombong dan mak cik ingat sampai sekarang. Dia memeriksa suhu badan Maryam dua kali dan memang Maryam tidak demam. Memang sejarah dalam hidup mak cik, pertama kali pergi ke Vietnam, terjadi perkara sebegitu. Tambahan pula apabila syarikat penerbangan lepas tangan. Kakitangan di situ mendakwa, kalau awak naik pesawat, nanti kapten akan halau sedangkan kapten dilaporkan tidak mengetahui kes ini. Habis maklumat itu datang daripada mana? Dia reka? Menyusahkan kami. Sebaik mengetahui anak mak cik boleh balik, bersyukur kepada Allah. Tiada siapa lebih berkuasa berbanding Allah," tambah Zaiton.
"Hari ini ( 21 Mei 2013, Selasa ) kami membaca kenyataan akhbar dikeluarkan oleh Air Asia. (Ketua Pegawai Eksekutif) Aireen Omar mengatakan syarikat terbabit kononnya menawarkan bantuan. Hakikatnya, pihak Air Asia tidak pernah sekalipun bertanya khabar sewaktu kami di Ho Chi Minh, apatah lagi menawarkan kemudahan tempat tinggal mahupun penerbangan percuma untuk pulang ke Malaysia. Kami cuma diarahkan keluar dari lapangan terbang tanpa sebarang bantuan," jelas Izan lagi.
Dua kali Izan melontarkan penjelasan sama sebelum kenyataannya disiarkan oleh Buletin Utama TV3 dan blog ini.
"Dari mana pihak pengurusan Air Asia mendapat informasi itu? Barangkali bukan salah Aireen tetapi dia tidak disalurkan maklumat tepat oleh wakil Air Asia di Vietnam. Apapun, sebagai pengendali syarikat besar, mereka terlebih dahulu harus memeriksa ketepatan maklumat diperolehi. Kami berasa amat kecewa dengan maklumat tidak benar dipaparkan itu," tambah Izan.
Saya tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam hal ini. Air Asia dan MAS tidak pernah memberikan saya tiket percuma untuk pergi melancong manakala keluarga Izan tidak membayar saya, biarpun sesen untuk saya menulis mengenai insiden berlaku. Cuma sebagai manusia, saya ingin membantu mendedahkan perincian kejadian sebenar agar kesilapan tidak berulang kepada penumpang lain.
Untuk rekod, sebelum ini saya juga pernah mengemukakan komplen dan melontarkan pujian berhubung operasi MAS.
Berlepas ke Ho Chi Minh, Vietnam, menggunakan perkhidmatan Air Asia, anak istimewa dinafikan hak untuk menaiki pesawat,...... lalu kembali ke Malaysia diterbangkan oleh MAS.
Blog Mazidul
------
Tak lama lagi nantikan diskaun hebat dari Air Asia tuk tingkatkan kembali reputasi syarikat penerbangan antarabangsa kos bajet. Dah la tony Fernandez masuk jadi Apprentice plak tu...hihi
Tingkatkan Keyakinan Diri 150% Bila Berjumpa Dengan Isteri
Psst! Walaupun poket kosong.
Herba ini mampu mengembalikan kekuatan seksual suami dan meningkatkan keyakinan, stamina suami ketika melakukan hubungan seksual dengan isteri anda. gabungan Safed Musli Ginseng, Tongkat Ali, Kucingan, Bunga Pakma mampu berikan stamina dan melambatkan pancutan, malah anda akan merasakan setelah pancutan zakar anda masih lagi keras dan boleh lagi membuat dayung tuk puaskan isteri
Pm Sekarang!! atau Whatsup 018 263 7833
No comments:
Post a Comment